« Takaisin

Kunnossapidon data puhumalla paremmaksi

Lukuaika: 3 minuuttia
Janne Hakala
Director, EAM & Service Business

Rikki – Korjattu

Ei toimi – Nyt toimii

Näyttääkö kunnossapidon ja tuotannon välinen viestintä kunnossapidon lokeissa pitkälti tältä? Kyseiset kirjaukset voivat palvella riittävästi juuri siinä hetkessä, mutta niillä ei ole juurikaan arvoa suuremmassa kuvassa ja tulevaisuutta ajatellen. Jotta kirjaukset palvelisivat myöhemminkin, ne vaativat yksityiskohtaisempia kirjauksia; mitä ja miten on korjattu, sekä mahdolliset muut oleelliset tiedot ja huomiot.

Tämä kunnossapidon dokumentoinnista saatava data on arvokasta sekä operatiivisen työn, läpinäkyvyyden että tulevaisuuden päätöksenteon kannalta. Mitä enemmän dataa on kirjattuna, sitä täydellisempi kokonaiskuva kunnossapidosta saadaan muodostettua. Kuitenkin datan kerääminen täytyy saada luontevaksi osaksi työrutiineja, eikä se saa rasittaa työntekijää liikaa.

Sormet rasvassa pienen mobiililaitteen näppäily voi tuntua vaivalloiselta, ja siksi nopeatempoisessa työssä lyhyet kuittaukset tuntuvat houkuttelevammalta vaihtoehdolta, kuin yksityiskohtaiset kirjaukset. Viime vuosina valtavia kehitysharppauksia ottanut puheentunnistus ratkaisee nämä ongelmat, kun kirjaaminen voidaan hoitaa suullisesti tekoälyn muuttaessa puheen tekstiksi. Puheentunnistuksella kirjaaminen sujuu helposti kunnossapidon työtehtävien lomassa, ja pidempienkään kirjausten tekeminen ei vaadi ponnisteluja.

Enemmän dataa nopeammin ja laadukkaammin

Suomenkieltä puhuessa tempo on noin 70-140 sanaa minuutissa, kun taas mobiililaitteella kirjatessa tempo on noin 26-40 sanaa minuutissa. Puheentunnistuksen avulla pystymme siis tuottamaan nopeammin tekstiä, jonka ansiosta myös kirjaukset ovat yksityiskohtaisempia ja pidempiä, ja näin ollen myös tallentuvan informaation määrä on suurempi. VincitEAMin Google-tyyppisen hakutoiminnallisuuden ansiosta pitkienkin dokumentaatioiden kaikki sanat ovat hakukelpoisia, ja niitä voidaan etsiä ja hyödyntää tehokkaiden hakualgoritmien avulla.

Vaikka puheentunnistus on kehittynyt erinomaiselle tasolle, on myönnettävä että tekoälyyn pohjautuvassa teknologiassa tapahtuu myös kirjoitusvirheitä, eivätkä pilkut välttämättä ole oikeassa paikassa. Tästä huolimatta olemme varmoja, että puheentunnistuksen avulla syötetyt pidemmät kirjaukset tarjoavat paljon enemmän iloa ja hyötyä, verrattuna muutaman sanan kuittailuun. Siksi kannustammekin käyttäjiämme kokeilemaan VincitEAMin puheentunnistusominaisuutta ennakkoluulottomasti!

Kiinnostuitko? Kysy lisää! Me puhumme kunnossapitoa.

Janne Hakala

Director, EAM & Service Business
© VincitEAM 2022