VincitEAM näki päivänvalon vuonna 2016. Alussa oli vain ajatus modernista kunnossapidon järjestelmästä, mutta kuudessa vuodessa tuo ajatus on jalostunut tuhansien ihmisten käyttämäksi järjestelmäksi, jonka varassa pyörii yli 100 tehtaan ja laitoksen kunnossapito. Se on iso joukko kunnossapidon ammattilaisia ja valtava määrä kunnossapidon osaamista.
Monet asiakkaistamme olivat toivoneet mahdollisuutta tavata muita VincitEAM-käyttäjiä jo ennen pitkiä korona-vuosia. Halu kuulla muiden käyttäjien kokemuksia, tapoja käyttää järjestelmää ja oppia parhaita käytäntöjä on ollut vahva. Pandemiasta johtuen käyttäjien yhteen saattaminen ei moneen vuoteen ollut mahdollista, mutta päätimme järjestää VincitEAM-käyttäjäpäivät heti ensimmäisen mahdollisuuden ilmaantuessa. Se mahdollisuus tuli Energia-messujen yhteydessä lokakuun viimeisellä viikolla Tampereella.
Käyttäpäivillä oli yhteensä viitisenkymmentä osallistujaa. Ohjelma koostui pääasiassa asiakkaidemme puheenvuoroista, ja niissä keskityttiin jakamaan kokemuksia kunnossapidon digitalisoimisesta. Lisäksi mukaan mahtui esityksiä VincitEAMin kuulumisista ja tulevaisuuden suunnitelmista, sekä kunnossapidon merkityksestä infrahankkeiden elinkaaren hallinnassa.
Kolme teemaa ylitse muiden
Parasta päivän annissa oli ehdottomasti kuulla eri yritysten käytännön kokemuksia kunnossapidon digitalisoimisesta. Vaikka kaikki mukana olleet yritykset olivat keskenään hyvin erilaisia, oli todella mielenkiintoista huomata kunnossapidon haasteiden olevan hyvin samankaltaisia yrityksen koosta, sijainnista ja tarkasta toimialasta huolimatta. Vaikka erojakin toki oli, niin kolme isoa teemaa nousi yli muiden:
- Loppukäyttäjien työkalujen merkitys järjestelmän tehokkaalle käytölle on valtava. Ilman helppokäyttöisiä, asentajan mukana kulkevia työkaluja kirjaukset jäävät tekemättä ja kunnossapidon mittaaminen ja ohjaaminen eivät onnistu. Useammassakin puheenvuorossa mainittiin, kuinka VincitEAM -järjestelmän käyttöönoton jälkeen tapahtumakirjausten määrä ja laatu olivat kasvaneet merkittävästi.
- Hiljainen tieto on kunnossapidossa iso uhka ja mahdollisuus. Suurten ikäluokkien eläköityessä suuri osa laitekantaan liittyvästä tiedosta uhkaa kadota osaajien mukana. Kunnossapidon osaajat ovat kuitenkin ylpeitä osaamisestaan ja sitoutuneita siirtämään tiedon tulevaisuuden osaajille, kunhan heillä on siihen kunnolliset työkalut. Käyttäjäpäivän puheenvuoroissa kerrottiin käytännön esimerkkien kautta, miten moderni kunnossapidon järjestelmä on tehnyt huoltotyön näkyväksi, ja auttanut keräämään asentajilta suuren määrän huollettaviin kohteisiin liittyvää tietoa.
- Tiedolla ja faktoilla johtaminen on kunnossapidossa nyt tärkeämpää kuin koskaan. Kunnossapidon töistä, kustannuksista ja vaikutuksista tarvitaan entistä enemmän tietoa, jotta kunnossapito-organisaatiot pystyvät pitämään laitokset pyörimässä luotettavasti kaikissa tilanteissa. Esimerkiksi korona-pandemian aikana uudeksi normaaliksi muuttuneet poikkeustilanteet työvoiman, varaosien ja palveluiden saatavuudessa ovat tehneet kunnossapidon onnistumisesta monella tapaa haastavampaa. Haasteisiin on kuitenkin helpompi tarttua, kun kaikilla kunnossapidon osapuolilla on yhteinen, kattava ja reaaliaikainen tilannekuva tehtävistä töistä, tarvittavista materiaaleista ja asioiden tärkeysjärjestyksestä.
Päällimmäisenä ajatuksena käyttäjäpäivistä jäi mieleen, että digitalisaatio on konkreettisesti läsnä kunnossapitoon vakavasti suhtautuvissa organisaatioista. Digitalisaatio ei ole mitään sanahelinää, vaan helppokäyttöisiä sähköisiä työkaluja, jotka auttavat eri kunnossapidon rooleissa työtä tekeviä ihmisiä tekemään oman työnsä paremmin.
Olemme iloisia ja ylpeitä siitä, että olemme pystyneet auttamaan asiakkaitamme ottamaan isoja digiloikkia organisaatioissaan ja tekemään kunnossapidosta parempaa ja tehokkaampaa.
Kiitos kaikille käyttäjäpäiviin osallistuneille, nähdään ensi vuonna samoissa merkeissä!