Miltä kuulostaisi kunnossapitojärjestelmä, joka osaa lukea asentajien tekemiä kirjauksia ja ehdottaa niiden perusteella ennakoivia kunnossapitotoimenpiteitä?
Muun muassa tähän pureuduimme, kun kävimme esittelemässä VincitEAMin kehityksessä olevia tekoälytyökaluja Atrian kunnossapidon kehityspäivässä. Käydyt keskustelut vahvistivat, että tekoälyn hyödyntäminen herättää suurta kiinnostusta ja avaa uusia mahdollisuuksia kunnossapidon kehittämisessä.
“Tekoäly ja sen hyödyntäminen kunnossapidossa konkreettisilla esimerkeillä VincitEAMia käyttäen herätti paljon kiinnostavaa keskustelua. Innovoinnit sen mahdollisuuksista alkoivat heti.” VincitEAMin asiakkuuspäällikkö Juhani Lehtonen tiivisti päivän keskeiset havainnot.
Päivän aikana esittelimme konkreettisia esimerkkejä siitä, miten VincitEAMin tekoälytyökalut voivat auttaa kunnossapidon ammattilaisia. Keskustelussa korostui etenkin innostus ja yhtenäinen näkemys siitä, että tekoälyllä on paljon tarjottavaa ennakoivassa kunnossapidossa. VincitEAMin myynttipäällikkö Eetu Tolvanen kertoo tekoälyn tuomista mahdollisuuksista:
“Tekoälyn avulla on mahdollista automatisoida monia aikaa vieviä prosesseja. Sama pätee myös kunnossapidon ohjaukseen, jossa merkittäviä määriä aikaa käytetään esimerkiksi tiedon hakuun, jalostamiseen sekä ennakoinnin kehittämiseen. Jos tekoälyn tekemät ennusteet tai kehotteet auttavat estämään yhdenkin laiterikon, maksaa ratkaisu ja järjestelmät itsensä takaisin jopa päivissä.”
Kehitys vaatii tiivistä yhteistyötä
VincitEAMin kehitystyössä asiakkaiden näkemykset ovat avainasemassa. On tärkeää keskustella uusista teknologioista ja innovaatioista jo varhaisessa vaiheessa, jotta voidaan varmistaa niiden toimivuus käytännön työssä. Vierailumme Atrialla tarjosi arvokasta palautetta siitä, missä tekoälystä voisi olla jatkossa eniten hyötyä kunnossapidossa ja omaisuudenhallinnassa.
“Päivä oli erittäin onnistunut! On tärkeää, että tuoteinnovaatioista keskustellaan jo aikaisessa vaiheessa asiakkaan kanssa, jotta nähdään, toimivatko innovaatiot myös arjessa. Samalla saimme hyviä uusia ideoita ja kommentteja siitä, missä tekoälystä olisi kunnossapidossa ja omaisuudenhallinnassa myös jatkossa paljon apua.” Juhani kertoo.
Vierailu vahvisti, että tekoälyllä on merkittävä rooli kunnossapidon kehittämisessä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa voimme varmistaa, että VincitEAM pysyy kunnossapidon edelläkävijänä – ei vain järjestelmänä, vaan kokonaisvaltaisena työkaluna, joka tukee ennakoivaa ja tehokasta toimintaa.
Kiitämme Atriaa erinomaisesta keskustelusta ja arvokkaista näkemyksistä!